Τρίτη, 4 Αυγούστου 2015

ΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΤΟΥ ΣΚΟΛΕΙΟΥ


Σε ένα επαρχιακό σχολείο η Σχολική Επιτροπή εξηγεί στον δάσκαλο τους σκοπούς των σχολείων βασικής εκπαίδευσης, στις εξηγήσεις αυτές συμφωνούν και οι γονείς.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Δάσκαλος και μαθητές το 1900 κάπου στην Ελλάδα.



Όσο και αν είναι απόσπασμα ενός διηγήματος που γράφτηκε το 1894 δεν παύει να προδίδει τον λόγο της ελλιπούς μάθησης και την φιλοσοφία της κοινωνίας πάνω στους σκοπούς της βασικής εκπαίδευσης.

«Το σκολείο ας υποθέσουμε, δεν έγινε για να μαθαίνουν τα παιδιά γράμματα, δηλαδή .

Έγινε για να μαζώνουνται οι κλήρες*, τα παλιόπαιδα, τα διαβολόπουλα .

Πως μπορεί, το λοιπόν, ένας γονιός να τα έχη μπελά από το πρωί ως το βράδυ; 

Και που συφτάνεται* ένας φτωχός να τα θρέψη; Μπορεί να τα χορταίνει κομμάτια; Μήπως χορταίνουν οι διαόλοι ποτέ;

Και είναι ικανή μια χήρα γυναίκα να τρέχει από γιαλό  σε γιαλό, από βράχο σε βράχο για να τα συμμαζώνη;

Γιατί πληρώνεται ο δάσκαλος;

Για να έχη το βάρος αυτό, να είναι οι γονιοί ήσυχοι. Όταν είναι συμμαζωμένα εκεί – δα, μες στο σκολείο, γλυτώνει ο γονιός και κάμποσα κομμάτια, παραδείγματος χάριν. Ας τρώνε τα θρανία, που είναι ξύλινα, ας τρώνε τους πίνακας και τα χαρτιά τους, τους τοίχους και το πάτωμα, για να είναι οι νυκοκυραίοι ησυχώτεροι για τες αχλαδιές των, τες βερυκοκκιές των, τες συκιές και τα αμπέλια των. Η καθεμιά πανδρεμένη, το λοιπόν, πρέπει να έχη μέρος για να ξεφορτόνεται την κλήρα της, που οι πλιότεροι άνδρες λείπουν χρόνο-χρονικής*, η κάθε μια χήρα πρέπει να έχη μέρος για να ρίχνη το στρίγλικό της, τ αρφανό της.

Η κάθε αρχόντισσα να έχει μέρος για να βάζη τον πάποωωω της, το χήνο της, κ η κάθε φτωχή, το θάρρος της και την απαντοχή της .

Αυτά δάσκαλε».

*
Κλήρες = το παιδί με τρόπο υβριστικό
Συφτάνεται = προφταίνω




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Μαθητές με τους δασκάλους τους, στο Παράλιο Άστρος, ημέρα Εθνικής εορτής.



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ



Η ΔΑΣΚΑΛΟΜΑΝΑ του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου