Τετάρτη, 18 Οκτωβρίου 2017

Σουν Τζου και Κλαούζεβιτς


Το μνημειώδες έργο του Καούζεβιτς  «ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ» δια μόρφωσε την στρατιωτική σκέψη πριν από τον Πρώτο Παγκόσμιο πόλεμο.
 
 
 
 
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το στρατηγικό δόγμα του Κλαούζεβιτς στην ολότητά του, θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε από μία σαφώς σαρδόνια παρατήρηση στην οποία γίνεται συχνή αναφορά: «Η καλύτερη στρατηγική είναι να είσαι πολύ ισχυρός, πρώτα γενικώς και μετά στο καθοριστικό σημείο».
 

Ο Σουν Τζου με το έργο του «Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ» και με την μετριοπάθεια των απόψεών του για την διεξαγωγή του πολέμου ήρθε σε αντίθεση με την τάση του Κλαούζεβιτς που δίνει έμφαση στο λογικό ιδεώδες και το απόλυτο, οι οπαδοί του Καούζεβιτς ανέπτυξαν την πρακτική του «ολοκληρωτικού πολέμου και η λογική αυτή προήλθε από την ρήση του «η εισαγωγή στην φιλοσοφία του πολέμου ενός στοιχείου μετριοπάθειας θα ήταν άτοπο, ο πόλεμος είναι πράξη βίας οδηγημένη στα έσχατα όρια της» και συμπλήρωσε με το μετριοπαθές « ο πολιτικός σκοπός σαν κίνητρο του πολέμου, πρέπει να είναι το μέτρο που καθορίζει και τις επιδιώξεις της στρατιωτικής δύναμης και το μέγεθος της προσπαθείας που θα γίνει».

Ο Σουν Τζου κινήθηκε σε φιλοσοφία που καθορίζεται από την φράση του  «Σε όλη την ιστορία δεν υπάρχει περίπτωση μιας χώρας που να ωφελήθηκε από έναν παρατεταμένο πόλεμο» και από την φράση «Η υπέρτατη τέχνη του πολέμου είναι να υποτάσεις τον εχθρό χωρίς μάχη». Δυστυχώς τα κείμενα του έγιναν γνωστά στην Ευρώπη πολύ αργά και έτσι η φωνή του είχε μικρή απήχηση.

            Στα σημερινά δεδομένα θα πρέπει να θεωρείται πιο επικρατέστερη η λογική του Σουν Τζου από αυτή του Καούζεβιτς,

            Στα 1927 ο διοικητής της αμυντικής δύναμης που είχε στείλει το Υπουργείο Πολέμου του Ηνωμένου Βασιλείου στην Σαγκάη Σερ Τζων Ντάνκαν έγραφε στον B. H. Liddell Hart:

« Μόλις διάβασα το γοητευτικό βιβλίο  «Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ» , που γράφτηκε το 500 πχ Υπάρχει μια ιδέα που μου θύμισε την δίκή σου θεωρία του χειμάρρου: “ Ο στρατός είναι σαν το νερό , φεύγει απ τα ψηλά προς τα χαμηλά. Η ροή του νερού καθορίζεται απ την μορφολογία του εδάφους, η νίκη επιτυγχάνεται ενεργώντας ανάλογα με τον εχθρό”».

            Κατά τον δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο πραγματοποιήθηκε ο πιο κάτω διάλογος από  ένα Κινέζο στρατιωτικό ακόλουθο από τις γραμμές του Τσανγκ Κάι Σεκ και ενός Βρετανού :

 

 « Βασικά βιβλία στις Κινέζικες  στρατιωτικές ακαδημίες είναι αυτά του Φούλερ»

«Τι γίνεται με τον Σουν Τζου;»

«Ο Σουν Τζου χαίρει εκτιμήσεως σαν κλασικό βιβλίο, για τους Κινέζους θεωρείται ξεπερασμένο και γι αυτό δεν πρέπει να μελετηθεί στην εποχή των μηχανοποιημένων όπλων»

«Νομίζω ότι οι το βιβλίο του Σουν Τζου περιέχει περισσότερα σε θέματα στρατηγικής και τακτικής απ ότι είκοσι δυτικά βιβλία, ο Σουν Τζου είναι η καλύτερη σύντομη εισαγωγή στην μελέτη του πολέμου».

 

 
 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο Κλαούζεβιτς διευκρινίζει τι εννοούσε με την «προτεραιότητα των συμπλοκών». Οι συμπλοκές, επισημαίνει, μπορούν να επιτύχουν τον αντικειμενικό τους σκοπό ακόμη και αν δεν πραγματοποιηθούν.
 

            Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι οι δύο παγκόσμιοι πόλεμοι διεξήχθησαν υπό την επιρροή και τις πολεμικές αναλύσεις του Karl Von Klausewiz  “Vom Kriege” που εκδόθηκε στο Βερολίνο το 1832 και φυσικά οδηγηθήκαμε σε τρομακτικές αιματοχυσίες. Αντίθετα οι πόλεμοι των έξη ημερών (1967), ο Πόλεμος της εξιλεώσεως (1973), ο Πόλεμος στον Κόλπο (1991), αλλά και ο τελευταίος Πόλεμος στον Κόλπο, είχαν διαφορετική φιλοσοφία  και εμπνεόντουσαν από τις αρχές του Σουν Τζου. Η άποψη αυτή αναπτύχθηκε στα βιβλία του Άγγλου θεωρητικού του πολέμου  B. H. Liddell Hart και ιδιαίτερα στο σύγγραμμα του «Strategy».

 

χαρακτηριστική είναι η φράση του στρατάρχου Foch «Δια την εν καιρώ ειρήνης συντήρησιν της σκέψεως ενός στρατού και τον διαρκή προσανατολισμό του προς τον πόλεμον, δεν υπάρχει ευφορότερον βιβλίον από την ιστορίαν».

 

«Ποτέ δεν τολμάς, ποτέ δεν νικάς!» (Παν Τσάο).

 

«Αν δεν μπεις στην φωλιά της τίγρης, δεν θα πιάσεις τα μικρά της» (Παν Τσάο)

 

«Στείλε προδότες στην χώρα του εχθρού, ώστε να εκμηδενίσεις την κυβερνητική πολιτική». (Τσία Λιν)

 

«Να διαφθείρεις τα ήθη του εχθρού με ύπουλα δώρα».  (Τσία Λιν)

 

«Να υποδαυλίζεις δολοπλοκίες και απάτες». (Τσία Λιν)

 

«Χρησιμοποίησε κάθε πανούργο τέχνασμα για να προκαλείς τον εκφυλισμό των ανθρώπων και την σπατάλη του θησαυρού του εχθρού».  (Τσία Λιν)

 

«Να ταράζεις και να αναστατώνεις το μυαλό του ηγεμόνα χαρίζοντάς του ελκυστικέςγυναίκες».  (Τσία Λιν)

 

«Ο ιδανικός ηγέτης συνδιάζει την πνευματική καλλιέργεια με την πολεμική ανδρεία» ( Γιεν Τζου)

 

« Το επάγγελμα των όπλων είναι συνδιασμός αυστηρότητας και λεπτότητας». ( Γιεν Τζου)





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Παν Τσάο: (Pan Ch'ao ή Ban Chao, 31 – 102). Κινέζος στρατηγός, αδελφός του ιστορικού Παν Κου. Την εποχή της βασιλείας του αυτοκράτορα Μινγκ.
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου