Σάββατο, 5 Οκτωβρίου 2013

ΣΕΡΒΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΔΙΕΝΕΞΗ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ




            Η προκλητική στάση των βουλγαρικής καταγωγής μοναχών δημιούργησε από νωρίς προστριβές με τους μοναχούς της μονής Χιλιανδαρίου  (Σερβική μονή).




            Η πρώτη αφορμή δόθηκε  από την κατάληψη του χιλιανδαρινού μετοχιού στην Θεσσαλονίκη από τους Βουλγάρους.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η Ιερά Μονή Χιλανδαρίου (ή Χελανδαρίου). Πανοραμική εξωτερική άποψη. Ιδρύθηκε περί τα τέλη του 10ου αι. Το 1198 παραχωρήθηκε με χρυσόβουλλο του Αλεξίου Γ΄ στο σέρβο ηγεμόνα Στέφανο Νεμάνια και το γιο του, οι οποίοι μόναζαν τότε στο Βατοπαίδι με τα ονόματα Συμεών και Σάββας. Έκτοτε αποτελεί ένα από τα βασικώτερα πνευματικά κέντρα του σερβικού έθνους.

            Στο μετόχι αυτό που υπήρχε και η μονή του Αγίου Σάββα ζήτησε να καταλάβει η Βουλγαρική λέσχη Θεσσαλονίκης τον Δεκέμβριο του 1941 , ο Σέρβος μοναχός Μπλαγκογιεβιτς Σρέμπρεν ανρνήθηκε να παραδώσει το μετόχι στο Βούλγαρο ταγματάρχη Μίτκοφ χωρίς την έγκριση της μονής και ζήτησε την βοήθεια από τις Ελληνικές αρχές και από τον προηγούμενο Ονούφριο. 

Οι Βούλγαροι τότε ζήτησαν την βοήθεια των Γερμανών.

            Τον Φεβρουάριο του 1942 ο Μπλαγκογιεβιτς Σρέμπρεν προσκλήθηκε από το γερμανικό Στρατηγείο όπου ο Βούλγαρος Μίτκοφ του ζήτησε να υπογράψει πρωτόκολλο παραδόσεως του ναού και των χώρων του μετοχιού, για να εγκατασταθούν Βούλγαροι μοναχοί, ο Μπλαγκογιεβιτς Σρέμπρεν παίρνοντας θάρρος από τις διαμαρτυρίες των Ελληνικών αρχών. Αρνήθηκε και τέλος ο Μίτκοφ δήλωσε ότι θα καταληφθεί δια της βία, και πράγματι 9/6/1942 οι Γερμανοί και δύο Βούλγαροι αξιωματικοί κατέλαβαν το μετόχι και έδιωξαν τον Σέρβο μοναχό. Ο Μητροπολίτης Γεννάδιος κατάφερε να διαφυλάξει την εκκλησία από την Βουλγαρική κατοχή.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο ταγματάρχης Γεώργιος Πάνου Κολοκοτρώνης, οι μητροπολίτες Ιερισσού Σωκράτης και Θεσσαλονίκης Γεννάδιος ο Μητροπολίτης κατάφερε να διαφυλάξει την εκκλησία από την Βουλγαρική κατοχή στην περίοδο 1941-1944, και ο επίσκοπος Αμισού Ευγένιος στις Καρυές (1 Ιουνίου 1913) (Φωτογραφία: Στέφανος ιερομόναχος).


            Στα κελιά του μετοχιού εγκαταστάθηκαν ιερείς Βούλγαροι, οι Μαρίνοφ και Γεννάδιεφ, οι οποίοι με θορυβώδεις διασκεδάσεις και με φανερή σχέση με γυναίκες ελευθέρων ηθών προκαλούσαν σχόλια, ο στρατηγός Ζίλκοφ ζήτησε την ανάκληση και πράγματι τμηματικά απομακρύνθηκαν και στις  7/11/1942 έφτασαν τρεις νέοι Βούλγαροι ιερείς και εγκαταστάθηκαν  στο μετόχι του Αγίου Σάββα.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο βασιλιάς Μπόρις, στη Σόφια, το 1942, γιορτάζει την προσάρτηση Θράκης , Μακεδονίας και "δυτικής Βουλγαρίας"  (περιοχή Σκοπίων) στο βασίλειό του...

            Η μονή Χιλιανδαρίου διαχώρισε την θέση της από τους λοιπούς Σλάβους, και συμπαρατάχθηκε με τους Έλληνες μοναχούς. Οι Βούλγαροι θέλησαν να κάμψουν την στάση των Σέρβων και έστειλαν τον ρωσικής καταγωγής μοναχό Πρωτογένη από την Ι Μ Παντελεήμονος ο οποίος υπέβαλε προτάσεις για συνεργασία, τις οποίες και απέρριψαν, τότε οι Βούλγαροι ζήτησαν να εξεγερθούν Σκοπιανοί μοναχοί οι οποίοι την εποχή αυτή τα μέρη τους είχαν  προσαρτηθεί στην Βουλγαρία, οι λοιποί όμως Σέρβοι ματαίωσαν το Βουλγαρικό σχέδιο. 





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Βούλγαροι στην Θεσσαλονίκη της κατοχής, 1942.

            Έκτοτε η Ι Μ Χιλιανδαρίου υποστήριξε στην Ι Κοινότητα τις Ελληνικές θέσεις και αρνήθηκαν να αλληλογραφήσουν με τον Βούλγαρο Βασιλιά, προϋπόθεση απαραίτητη για την  δωρεάν παραλαβή τροφίμων από την Βουλγαρία.






3 σχόλια:

  1. Ενδιαφέροντα στοιχεία για την εποχή αυτή του ΑΟ.
    Τελικά αυτό που συμπέρανα είναι ότι οι εν Χριστώ αδελφοί μοναχοί τρωγόντουσαν σαν τα σκυλιά μεταξύ τους όταν δεν γλεντούσαν με γυναίκες "ελευθέρων ηθών" στα μετόχια!
    Αυτό βέβαια γίνεται όταν ως μοναχός είσαι για χρόνια "καταπιεσμένων ηθών" οπότε στην πρώτη ευκαιρία ελευθερώνεις τα "ήθη" και του δίνεις και καταλαβαίνει με γυναίκες και συνήθως βέβαια με πρόθυμους εν Χριστώ αδελφούς βάσει της εντολής -Σκύψε ευλογημένε!
    Σκέψου δε πως όλοι τους ήσαν ομόθρησκοι και ομόδοξοι, δηλαδή αν ήσαν με καθολικούς θα είχαν βγάλει σίγουρα μαχαίρια να σφαχτούν μεταξύ τους όπως ακριβώς γίνεται στον πανάγιο τάφο, σύμφωνα με την προτροπή του Χριστού “Εάν τις ραπίσει σε την παρειάν σου στρέψε προς αυτόν και την άλλην” !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλώς ήρθες Αθεόφοβε, απ ότι κατάλαβαίνεις η ιστορία για μένα είναι ιερό πράγμα και δεν χαρίζομαι ακόμα και σ αυτά που πιστεύω (αν κάνω λάθος βέβαια άνθρωπος είμαι), πάντως δεν δεν είναι αυτή που παρουσιάζεις η λογική που επικρατεί στο ΑΟ και φαντάζομαι σ όλα τα μοναστήρια, εξαιρέσεις υπάρχουν και αυτές τονίζονται συνήθως, αλλά ο συντριπτικός κανόνας είναι νηστεία, υποταγή, εργασία, και κυρίως προσευχή (οι μοναχοί πάρα πολλές ώρες της ημέρας βρίσκονται στην εκκλησία για προσευχή και πολλές ώρες σε εργασίες, ελεύθερος χρόνος για τον μοναχό -φυσιολογικά- δεν υπάρχει, ο ύπνος είναι πολύ περιορισμένος).

    Στα μοναστήρια υπάρχει το Εθνικό ζήτημα, οι μοναχοί είναι ότι και ο τόπος καταγωγής τους. Ο Έλληνας Έλληνας, ο Βούλγαρος Βούλγαρος κλπ στον υπέρτατο βαθμό τις περισσότερες φορές. Η θρησκεία τις περισσότερες φορές ήταν όχημα διάσωσης του Έθνους.

    Τώρα θα μου πεις αυτά που έκαναν οι Βούλγαροι στο μετόχι των Σέρβων, θα μπορούσαν να τα κάνουν και Έλληνες μοναχοί, δεν αποκλείεται, αλλά αυτά είναι ανθρώπινα και εξαίρεση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το ΑΟ κατά την περίοδο της κατοχής, αλλά και παλαιότερα και σε άλλες περιόδους έγινε τόπος θρησκευτικής αλλά και εθνικής αντιπαράθεσης, οι μονές στους ομόδοξους δόθηκαν από τους Έλληνες καλή τη πίστη και προσπάθησαν κάποιοι να επικρατήσουν πληθυσμιακά και εδαφικά (κυρίως οι Ρώσοι). Παλαιότερα απ όσο ξέρω προσπάθησαν να επιβληθούν και οι παπικοί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή