Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2011

ΤΟΥΡΚΟΙ ΚΟΖΑΚΟΙ




            Από τον περιηγητή  Leon Heuzey  που πέρασε από την  Θεσσαλία, μαθαίνουμε ότι μετά τον Κριμαϊκό πόλεμο, οι τούρκοι διατηρούσαν στην Θεσσαλία μονάδες Κοζάκων:



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Κοζάκοι από το γνωστό μυθιστόρημα "Τάρας Μπούλμπα" καμιά σχέση δεν είχαν με αυτούς οι τούρκοι κοζάκοι, όπως θα δούμε.
 

«Αυτό το σώμα των βοηθητικών εφίππων είναι ένα παράξενο προϊόν που προήλθε από τον πρόσφατο Κριμαϊκό πόλεμο και το ίδρυσε ένας Πολωνός ο οποίο έγινε Τούρκος, ο Σαδίκ πασάς».

Το πραγματικό όνομα αυτού του εκτουρκισμένου Πολωνού είναι Τσαικόφσκι, ο λόγος του εκτουρκισμού του ήταν η γρήγορη επαγγελματική του προώθηση αλλά και οι άνδρες των «Κοζάκων» δεν ήταν τα ηθικότερα στρατιωτικά στοιχεία,  εξηγεί τι είδους άνθρωποι ήταν οι άντρες του Σαδίκ πασά ο Leon Heuzey :


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο  Leon Heuzey (1831-1922), διαπρεπής Γάλλος αρχαιολόγος, γεννήθηκε τον Δεκέμβριο του 1831 στη Ρουένη της Γαλλίας, όπου υπηρετούσε ο πατέρας του ως δικαστικός. Ύστερα από εξαιρετικές κλασικές σπουδές στο λύκειο έγινε δεκτός στην Ecole Normale Superieure. Κατόπιν επιτυχών εξετάσεων διορίστηκε, στα τέλη του 1854, στη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Ελλάδα, από το 1855 ως το 1858, αφιέρωσε, όπως ήταν φυσικό την εποχή εκείνη, πολύ χρόνο σε ταξίδια και μελέτες της ιστορικής γεωγραφίας στην Αρκαδία, τη Θεσσαλία και τη Μακεδονία. Το Οδοιπορικό στην τουρκοκρατούμενη Θεσσαλία το 1858 είναι ένα καλό παράδειγμα αυτής της μεθόδου έρευνας. Επιστρέφοντας ο Heuzey στη Γαλλία διορίστηκε καθηγητής της ιστορίας στο Λύκειο της Λυών. Το 1861 ο αυτοκράτορας Ναπολέων Γ, ο οποίος ετοίμαζε ένα βιβλίο για τον Ιούλιο Καίσαρα, του ανέθεσε την αποστολή να μελετήσει εκείνους τους χώρους της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας, που σχετίζονται με την ιστορία του Καίσαρα: τα Φάρσαλα, τους Φιλίππους κ.ά.. Καρπός της αποστολής αυτής ήταν, μεταξύ των άλλων, η ανακάλυψη του ανακτόρου της Βεργίνας και το βιβλίο Mission archeo1ogique de Macedoine (Αρχαιολογική αποστολή στη Μακεδονία).

 «Με το όνομα των Κοζάκων πέτυχε να συγκεντρώσει γύρω του τυχοδιώκτες , λιποτάκτες όλων των εθνικοτήτων, αλλά κυρίως πολωνούς».


Ο Σαδίκ πασάς απ ότι φαίνεται έχει γράψει και βιβλίο για τους Κοζάκους της Τουρκίας, αλλά απ ότι φαίνεται πιστεύει ότι :

« Οι  Κοζάκοι είναι…. Πολωνική φυλή και περισσότερο Τούρκικη, παρά Ρώσικη» με τον τρόπο αυτό πάντρεψε την πρώτη με την δεύτερη υπηκοότητά του, που και οι δύο έχουν κοινό παρανομαστή τον αντιρωσισμό ….

 Η γυναίκα του Σαδίκ πασά είναι και αυτή Πολωνή ντύνεται μισό τούρκικα και μισό γαλλικά, συνδυάζει δηλαδή τον φερετζέ με παριζιάνικα φουστάνια και τις παντούφλες με μποτάκια από κίτρινο σατέν  και «ασχολείται με τις υποθέσεις του συζύγου της στην Κωνσταντινούπολη» έχουμε δηλαδή ένα ταιριαστό ζευγάρι τυχοδιωκτών που σαν πεδίο δράσης του και αναρρίχησης του βρήκε την θνήσκουμε  Οθωμανική αυτοκρατορία και δεν ήταν οι μόνοι, το παράδειγμα του Σαδίκ πασά ακολούθησαν και άλλοι όπως ο στρατηγός Μεχμέτ Χιλμή μπέης, Πολωνός επίσης που είχε τον υψηλό στόχο να μουσουλμανοποιήσει όλους τους αξιωματικούς των Τούρκων Κοζάκων αλλά ο Leon Heuzey   παρατηρεί ότι : «…. Παρά την μειωμένη αυτοπεποίθησή τους, είναι πολύ λίγοι ακόμη που θα αποφάσιζαν μια τέτοια θυσία».


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο Michał Czajkowski (Mehmet Sadık Paşa) έφιππος με τους τούρκους κοζάκους του.

            Πιο πάνω μίλησα για θνήσκουσα Οθωμανική αυτοκρατορία, η άποψη αυτή ήταν των Τούρκων Κοζάκων που όπως λέει και ο Leon Heuzey :  « Όλοι τους θεωρούν χαμένη την Τουρκία, αν και την υπηρετούν.» πώς να το πούμε τυχοδιωκτική κυνικότητα;



            Απ ότι φαίνεται οι Τούρκοι Κοζάκοι ήταν από τις γραφικότερες μονάδες των τούρκων, στην αρχή ήταν διασκορπισμένοι σε διάφορα μέρη όπως η Δοβρουτσά και στην Μ Ασία, τα στρατόπεδά τους τώρα  ήταν εγκαταστημένα με τούρκικο τρόπο στις όχθες του Πηνειού ποταμού στην Λάρισα, που τότε λεγόταν Σαλάμβριος ποταμός (!)  αλλά και σε διάφορά άλλα μέρη όπως τα Τρίκαλα, εκεί οι Τούρκοι Κοζάκοι ζούσαν με γαλλική κουζίνα και έπιναν «Μπορντώ παρακαλώ!» .


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Mehmet Sadık Paşa με την στολή του Κοζάκου.

            «Πιάνουμε συζήτηση με μερικούς αξιωματικούς. Ο υπολοχαγός Ανρί με ύφος ενωματάρχου των καραμπινιέρων, είναι φαίνεται, ευχάριστος τύπος και μάλιστα άνθρωπος με ποιητικές ικανότητες. Πολέμησε πριν το 1848 στην Ιταλία. Ο λοχαγός Ρομέρ μας προσφέρει καφέ στην σκηνή του  απόφοιτος της ρωσικής στρατιωτικής σχολής, λιποτάκτησε στην Σεβαστούπολη, προσχωρεί στην δική μας Λεγεώνα των Ξένων, υπηρετεί στην Αφρική και από εκεί έρχεται στην Τουρκία».



 Όμως όπως  φαίνεται οι αξιωματικοί των Τούρκων Κοζάκων δεν είναι συμπαθείς στους μουσουλμάνους και ο λόγος είναι μάλλον σεξουαλικός, ο Leon Heuzey   γράφει ότι :
 

«….όπως φαίνεται, διαταράσσουν την συζυγική γαλήνη (των μουσουλμάνων). Υπήρχαν αυτή την περίοδο στην φυλακή της Λάρισας σιδηροδέσμιες καμιά δωδεκαριά Τουρκάλες, οι οποίες είχαν διαπράξει το έγκλημα να αγαπήσουν πολύ τους Κοζάκους»!

Απ ότι φαίνεται το διάταγμα της 18ης Φεβρουαρίου του 1856 το πολυσυζητημένο Χαττί Χουμαγιούν που θα μετέτρεπε τους Τούρκους σε Δυτικοευρωπαίους δεν είχαν καταφέρει να το εμπεδώσουν οι αγάδες και όταν πήραν αέρα τα μυαλά των χανουμισσών, ξύπνησε μέσα τους ο Σουλειμάν ο μεγαλοπρεπής και τις έδεσαν ………



 



ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ



-          ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ του Leon Heuzey  εκδόσεις ΒΗΜΑ περιηγήσεις.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ

Στο βιβλίο της της Ιζαμπέλλας Παλάσκα αναφέρεται μια άγνωστη και εκπληκτική εξιστόρηση προσπάθειας του Θ Πάγκαλου να δει τον Μουσολίνι, ο ο...