Τετάρτη, 30 Νοεμβρίου 2011

Η ΠΡΩΤΗ (!) ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΕΙΑ






            Βρισκόμαστε στα 1948, ο Ελληνικός εμφύλιος βρίσκεται στην τελευταία του φάση, η αριστερά και όχι μόνο διώκεται  από τις παρακρατικές οργανώσεις της δεξιάς και τους «επαγγελματίες του αντικομμουνισμού», ο CM Woodhouse αναφέρει:  «……. απειθάρχητη εκδικητική μανία της νεοσύστατης Εθνοφυλακής , ήταν ασύδοτη στην εκτέλεση πράξεων προσωπικής βεντέτας εναντίον καθενός, που μπορούσε να θεωρηθεί κομμουνιστής…»  αλλά και το επίσημο κράτος δια των οργάνων του κτυπά κάθε πολίτη που είναι ύποπτος συνεργασίας με την ανταρσία του ΔΣΕ και πρώτοι ύποπτοι ήταν όσοι συμμετείχαν στην ΕΑΜική Εθνική Αντίσταση, ο CM Woodhouse γράφει : «…ο κουμμουνισμός φαινόταν έγκλημα χειρότερο από την συνεργασίας με τον κατακτητή… Ο χωρίς διάκριση διωγμός των Ελλήνων που συνδεόταν με το αντιστασιακό κίνημα…..».





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : "Ο ΚΛΟΙΟΣ " Μια ταινία  του ΚΟΥΤΣΟΜΥΤΗ ΚΩΣΤΑ, στηριγμένη στο αληθινό γεγονός της πρώτης αεροπειρατείας που καταγράφεται στα ελληνικά δεδομένα.



            Η κατάσταση των πολιτών που μετείχαν στην  Εθνική Αντίσταση είναι δραματική δεν έχουν παρά μόνο τις πιο κάτω   επιλογές:

Α. Να οδηγηθούν σε στρατόπεδα όπου θα παραδεχτούν και θα υπογράψουν την αποκήρυξη των ιδεών τους αλλά και την Αντιστασιακή τους δράση σαν πράξη προδοσίας και μάλιστα από δεσμώτες που στην περίοδο της κατοχής ήταν συνεργάτες των κατοχικών στρατευμάτων

Β. Να καταφύγουν στις μεγάλες πόλεις και να χαθούν στο πλήθος χωρίς όνομα και χωρίς παρελθόν , αποφεύγοντας να βλέπουν οποιοδήποτε γνωστό.

Γ Να καταφύγουν στα βουνά στις τάξεις του ΔΣΕ (πράγμα πολλές φορές ακατόρθωτο).



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ :   Το 1935 ιδρύθηκε η πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρεία, η ΤΑΕ (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις), σε αεροσκάφος αυτής της εταιρείας πραγματοποιήθηκε η πρώτη αεροπειρατεία.


ΟΙ ΕΞΗ ΕΠΟΝΙΤΕΣ



            Στην Θεσσαλονίκη λοιπόν έξη μαθητές πρώην ΕΠΟΝίτες , άρχισαν να νοιώθουν τον φόβο για διώξη από  το κράτος, η αρχή γίνηκε από τον 23χρονο Κουφοδάκη που ήταν υπάλληλος και ο τύπος τον παρουσίαζε σαν αριστερό  τους άλλους τους είχαν υπεράνω υποψίας .

            Οι έξη αυτοί  Θεσσαλονικείς ήταν οι :

  Αδελφοί Αλέξανδρος και Χαράλαμπος Κουφοδάκης (21 και 23 ετών αντίστοιχα).

Ο Αχιλλέας Κελτιμλίδης (19 ετών).

Ο Γεώργιος Κέλας (17 ετών).

Ο Σπύρος Χειλμιάδης (19 ετών) και

Ο Αντώνιος Βογιάζος (18 ετών), όλοι τους παιδιά αστικών οικογενειών της Θεσσαλονίκης.

            Αυτοί λοιπόν αποφάσισαν να κάνουν κάτι παράτολμο και πρωτοφανές για τα παγκόσμια δεδομένα, να καταφύγουν με αεροπλάνο (αεροπειρατεία, κατά μερικούς δεν είναι η πρώτη αλλά η δεύτερη, πρώτη θεωρείται  ότι έγινε 21/2/1931 στο Περού) στα σοσιαλιστικά κράτη και από εκεί να μπορέσουν να περάσουν στις γραμμές του ΔΣΕ.

            Θα πρέπει να πούμε ότι η επιχείρηση που σχεδίαζαν οι έξη δεν ήταν οργανωμένη από το ΚΚΕ ούτε από τον ΔΣΕ.






ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Δημοσιεύματα στον τύπο της εποχής.

ΠΡΩΤΗ ΑΕΡΟΠΕΙΡΑΤΕΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ



            Αρχικά πηγαίνουν στην Αθήνα δήθεν για να δώσουν εξετάσεις για το Πολυτεχνείο, αυτό που έχουν σκοπό όμως να κάνουν είναι να επιβιβαστούν σε ένα αεροσκάφος με προορισμό την Θεσσαλονίκη και να αναγκάσουν τον πιλότο να τους πάει σε Γιουγκοσλαβικό έδαφος…



            Στις 13 Σεπτεμβρίου του 1948, έξι μαθητές Γυμνασίου της Θεσσαλονίκης  επιβαίνουν σε αεροσκάφος ΣΧ-ΒΑΗ των  TAE που εκτελούσε δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, το αεροπλάνο ξεκίνησε από 13.15 από το αεροδρόμιο του Ελληνικού και θα προσγειωνόταν στο Σέδες, πιλότος Α ήταν ο Αθ Ηγουμενάκης,  Β ο Κ Καντζιάς, ασυρματιστής ο Φοίβος Ξάνθος μεταξύ των 21 επιβατών υπήρχε και ο βουλευτής Ιωάννης Αποστόλου. Η αεροπειρατεία εκδηλώθηκε πάνω από την Σκήρο με σουγιάδες και ένα μπουκάλι γκαζόζας, μπήκαν τέσσερεις στο πιλοτήριο και ζητούν την προσγείωση του σκάφους αντί στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, στο Βελιγράδι, οι άλλοι δύο έμειναν με τους επιβάτες. Στο πιλοτήριο ο Κάντζος προσπαθεί να εξουδετερώσει τους αεροπειρατές και γίνεται συμπλοκή, ο ασυρματιστής αναφέρει το γεγονός και παίρνει εντολή «να επιστρέψει πάση θυσία αμέσως εις Θεσσαλονίκην». Προς τον σκοπό αυτό απογειώνονται πολεμικά σπιτφάιρ, αλλά ήδη το αεροπλάνο της ΤΑΕ (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις) έχει μπει στην Γιουγκοσλαβία Το αεροπλάνο στέλνει σήμα που έλεγε «Είμεθα προσγειωμένοι Όφτσε Πόλε 60 χλμ. ΝΑ  Σκοπίων», μη πάει το μυαλό σας σε αεροδρόμιο, είναι ένα απλό χωράφι που οι χωρικοί που μένουν εκεί τρέχουν να περιεργαστούν το αεροπλάνο. Οι έξη νεαροί φεύγουν και σιδηροδρομικώς φτάνουν στα Σκόπια.


            Το αεροπλάνο 16.12 απογειώνεται και 17.12 φτάνει Θεσσαλονίκη στις 7μμ φτάνει στην Θεσσαλονίκη ό ίδιος ο υπουργός αεροπορίας και αρχίζει ανακρίσεις.

            Οι ανακρίσεις αυτές δίνουν ευθύνες στους πιλότους διότι δεν κατάφεραν να παραπλανήσουν τους αεροπειρατές και να προσγειώσουν το αεροπλάνο σε Ελληνικό έδαφος, και τους θέτουν σε διαθεσιμότητα και προφυλακίζονται.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Βογιάζος Αντώνης υπήρξε διακεκριμένος σκηνοθέτης.



ΑΠΟΝΕΡΑ



            Μετά το τέλος της αεροπειρατείας ο τύπος μίλησε για επιχείρηση οργανωμένη από το ΚΚΕ και ότι οι νέοι ήταν συνδεδεμένοι με την υπόθεση Πόλκ και τα δύο όμως ήταν ψέματα.

            Κάποιοι άλλοι μιλούν ότι η επιχείρηση έγινε διότι οι νεαροί απέτυχαν στις εξετάσεις τους στο πολυτεχνείο και η Τανγιουγκ μιλά ότι έγινε λόγω της  «μοναρχοφασιστικής βίας».

            Οι οικογένειές τους δέχτηκαν διώξεις και φυλακίσεις.

            Ο Αντώνης Βογιάζος διακρίθηκε  έγινε πολύ καλός σκηνοθέτης.

            Ένας εξ αυτών σκοτώθηκε σε μια μάχη μέσα στο Γιουγκοσλαβικό έδαφος, ένας άλλος χάθηκε στην μάχη του Κιλκίς και οι άλλοι τέσσερεις έζησαν για πάντα σαν πολιτικοί εξόριστοι μετά την ήττα του ΔΣΕ.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : η αεροπειρατεία συνεδέθει με την υπόθεση Πολκ !


Ο ΚΛΟΙΟΣ



            Η υπόθεση αυτή γυρίστηκε ταινία με τίτλο  «Ο ΚΛΟΙΟΣ»



(1987) - Σκηνοθεσία: ΚΟΥΤΣΟΜΥΤΗΣ ΚΩΣΤΑΣ



Σενάριο: ΓΚΟΥΦΑΣ ΒΑΓΓΕΛΗΣ, ΚΟΥΤΣΟΜΥΤΗΣ ΚΩΣΤΑΣ





Δ/ντής Φωτογραφίας: ΣΜΑΡΑΓΔΗΣ ΝΙΚΟΣ

Ηχολήπτης: ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ

Σκηνογράφος: ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ ΡΕΝΑ

Ενδυματολόγος: ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ ΡΕΝΑ

Μουσική Σύνθεση: ΚΟΥΝΑΔΗΣ ΑΡΓΥΡΗΣ


Μακιγιάζ: ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ ΜΑΡΟΥΛΑ

Μηχανικός Ήχου: ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ ΘΑΝΑΣΗΣ

Φωτογράφος-Πλατώ: ΣΜΑΡΑΓΔΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ

Δ/ντής Παραγωγής: ΚΟΝΤΟΡΟΥΧΑΣ ΧΑΡΗΣ, ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΧΑΡΑ

Ειδικός Συνεργάτης: ΜΠΡΑΜΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ ( ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ )

Παραγωγή: ΕΚΚ (ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝ/ΦΟΥ), ΕΤ-1 ( ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΛΕΟΡΑΣΗ 1 ), ΠΡΟΦΙΤ ΕΠΕ

Ηθοποιοί:

ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΦΟΝΣΟΥ ΑΝΝΑ
ΜΟΣΧΙΔΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΠΕΡΛΕΓΚΑΣ ΤΙΜΟΣ
ΚΑΤΣΑΡΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ
ΚΑΛΑΒΡΟΥΖΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΛΥΡΑΣ ΝΤΙΝΟΣ
ΑΛΑΦΟΥΖΟΣ ΣΩΚΡΑΤΗΣ
ΜΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ ΑΙΑΣ
ΚΑΡΑΜΠΕΤΣΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ
ΚΥΡΙΑΚΙΔΗΣ ΒΛΑΔΙΜΗΡΟΣ
ΠΑΥΛΟΥ ΣΤΕΛΙΟΣ
ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΕΞΑΡΧΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ
ΖΑΡΠΑ ΖΩΖΩ
ΚΩΣΤΗΣ ΤΑΣΟΣ
ΚΥΡΙΤΣΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
CATHLEEN LYONS
ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΗΝΑ
ΜΠΟΥΣΔΟΥΚΟΣ ΝΙΚΟΣ
ΠΟΛΥΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΣ ΤΑΣΟΣ
ΠΑΛΑΝΤΖΙΔΗΣ ΤΑΣΟΣ
ΔΟΥΡΒΑΣ ΠΡΟΚΟΠΗΣ
ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΚΕΣΟΥΛΗΣ ΝΙΚΟΣ
ΔΑΚΗΣ ΑΚΗΣ
ΚΑΤΡΙΒΑΝΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΦΡΑΝΤΣΕΣΚΑ
ΚΙΝΔΥΝΗΣ ΘΩΜΑΣ
ΞΥΝΤΑΡΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΠΑΡΔΑΛΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ
ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΒΕΑΚΗ ΜΑΡΙΑΝΝΑ





Διάρκεια: 120'

Χρώμα: E

Ήχος: H

Φορμάτ: 1:1.66




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Αεροπλανο SPITFIRE στο αεροδρομιο των Ιωαννινων το1948 με αυτά έσπευσε το επίσημο κράτος,  να εμποδίσει το επιβατικό της ΤΑΕ να περάσει τα σύνορα. 




Βραβεία-Διακρίσεις:

Εκδήλωση
Βραβείο/Διάκριση
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
1987
ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΗΘΟΠΟΙΩΝ (Σωκράτης Αλαφούζος, Αίαντας Μανθόπουλος, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Βλαδίμηρος Κυριακίδης, Στέλιος Παύλου, Δημήτρης Καραμπέτης) - ΣΕΝΑΡΙΟΥ - ΗΧΟΛΗΨΙΑΣ
ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
1988
ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ - ΗΧΟΛΗΨΙΑΣ

Σύνοψη της υπόθεσης:

Το φθινόπωρο του 1948, λίγο πριν το τέλος του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα, έξι αριστεροί νέοι από τη Θεσσαλονίκη, αισθανόμενοι τον κλοιό της σύλληψης και του θανάτου να σφίγγει γύρω τους, συλλαμβάνουν ένα εξαιρετικά παράτολμο σχέδιο: κατεβαίνουν στην Αθήνα, παίρνουν το αεροπλάνο για τη Θεσσαλονίκη και αναγκάζουν τον πιλότο να τους οδηγήσει στη γειτονική Γιουγκοσλαβία, όπου μαζί με άλλους συντρόφους θα ζητήσουν πολιτικό άσυλο. Το σχέδιό τους υλοποιείται κατά γράμμα και εγγράφεται ως η πρώτη αεροπειρατεία στα παγκόσμια χρονικά.





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Δημοσίευμα της εποχής.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ



-          ΤΟ ΜΗΛΟ ΤΗΣ ΕΡΙΔΟΣ  C M Woodhouse

-          «Η Ιπτάμενη Ιστορία της Θεσσαλονίκης» του Τρεμόπουλου


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου