Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2016

ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΟΥ ΑΒΑΤΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΛΙΚΗ ΔΙΠΛΑΡΑΚΟΥ



 

Το άβατο του Αγίου Όρους, κατοχυρώθηκε με αυτοκρατορικά χρυσόβουλα, με σουλτανικά φιρμάνια, με άρθρα διεθνών κανονισμών, με όλα τα ελληνικά Συντάγματα και με νομοθετικό διάταγμα το 1953.

 



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Η τσακισμένη από τους πολέμους Ελλάδα, με εκατοντάδες χιλιάδες πρόσφυγες και κάθε οικογένεια με νεκρούς και αγνοουμένους το 1939 ανέδειξε την Μις Ευρώπη.


Το 539 μ.Χ καθιερώθηκε το άβατο, ή αλλιώς η απαγόρευση εισόδου γυναικών, στην πολιτεία του Αγίου Όρους, με σκοπό όχι την υποτίμηση του γυναικείου φύλου, αλλά την προστασία και το σεβασμό του μοναχισμού από τους πειρασμούς. Ωστόσο, δεν ήταν λίγες οι φορές, που γυναίκες το παραβίασαν και εισήλθαν στον “απαγορευμένο” κόσμο των μοναχών.

Η πρώτη παραβίαση του αβάτου χρονολογείται το 1346 μ.Χ.  από  την  η Ελένη, σύζυγος του ηγεμόνα των Σέρβων, Στέφανου Δουσάν.

Το 1850, η σύζυγος του Άγγλου πρεσβευτή στην Κωνσταντινούπολη, Στράτφορντ Κάνινγκ, επισκέφθηκε το Άγιο Όρος, ωστόσο, ο Πατριάρχης Άνθιμος, παρότι έδειξε σε επιστολή του να “κατανοεί” τους λόγους της επίσκεψης, σύστησε αυστηρά να μην επαναληφθεί ανάλογη… εξαίρεση.

Μία Γαλλίδα δημοσιογράφος όμως, η Μαρίζ Σουαζί, το 1929, λέγεται πως μπήκε ντυμένη άνδρας στο Άγιο Όρος και παρέμεινε εκεί για ένα μήνα. Επιστρέφοντας, έγραψε στο βιβλίο της με τίτλο “Ένας μήνας με τους άνδρες του Αγίου Όρους” για τις εμπειρίες της, τον “βιτσιόζο” καλόγερο και τη συνεχή επιθυμία του για έρωτα. “Είναι φαντασιόπληκτη. Θα είδε το Άγιον Όρος μόνο από το βαπόρι”, ήταν η απάντηση εκ μέρους της Μοναστικής Πολιτείας.

 


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η περίπτωση της Μαρίας Ποιμενίδου ήταν το γεγονός που ανάγκασε την πολιτεία να επιβάλει ποινές σε όσες ήθελαν να μη σεβαστούν το άβατο του Αγίου Όρους.



Επίσης στον εμφύλιο μπήκαν μικτά τμήματα του ΔΣΕ και λαφυραγώγησαν τις μονές, αναφέρεται ότι οι αντάρτισες έστησαν χορούς στις Καρυές μπρος στα έκπληκτα μάτια των μοναχών, υπάρχει η διάδοση ότι οι παραβάτριες του αβάτου «καμμία δεν επέζησε από τη γάγγραινα».

Η περίπτωση της Πόντιας από τη Θεσσαλονίκη, Μαρίας Ποιμενίδου, ήταν όμως η πιο ενδιαφέρουσα, αφού στάθηκε αιτία, δύο μήνες μετά το εγχείρημά της, να ψηφιστεί το Νομοθετικό Διάταγμα 2623/1953, που προέβλεπε ποινή φυλάκισης έως και ενός έτους για ανάλογες περιπτώσεις. Η 22χρονη τότε ντυμένη αντρικά, “τρύπωσε” στα άδυτα του Αγίου Όρους και παρέμεινε εκεί για 3 ημέρες.

Η πιο πρόσφατη από τις κυρίες που έμειναν στην ιστορία επειδή εισέβαλαν ή προσπάθησαν να εισβάλουν στα άδυτα του Αγίου Όρους, είναι η Μαλβίνα Κάραλη, η οποία ντυμένη σαν άνδρας εξέφρασε στην πράξη την αντίθεσή της ως προς τη λειτουργία της απαγόρευσης, η Μαλβίνα πέθανε 50 χρονών  από μεταστατικό καρκίνο.

 



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Πρωτοσέλιδο της "ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ" για την Α Διπλαράκου.


H  δεκαοκτάχρονη καλλονή Αλίκη Διπλαράκου είναι η πρώτη Ελληνίδα που αναδείχθηκε «Μις Ευρώπη».  Με καταγωγή από τη Μάνη, γεννήθηκε στις 28 Αυγούστου 1912 στην Αθήνα. Ήταν μία από τις τρεις κόρες του δικηγόρου Γεωργίου Διπλαράκου και της Έλενας Νικολέση. Το πραγματικό επίθετο του πατέρα της ήταν Βαβούλης, αλλά για οικογενειακούς λόγους υιοθέτησε το επίθετο της μητέρας του.

Η Αλίκη Διπλαράκου μάλλον κατά τύχη βρέθηκε υποψήφια στα καλλιστεία του 1930, που εκείνα τα δύσκολα χρόνια για την Ελλάδα τύγχαναν μεγάλης επισημότητας και τα διοργάνωνε η Ένωση Συντακτών. Ένα χειμωνιάτικο κυριακάτικο απόγευμα του Γενάρη κι ενώ παρακολουθούσε με την οικογένειά της τον διαγωνισμό στο θέατρο «Ολύμπια», άκουσε ξαφνικά το όνομά της από ένα μέλος της κριτικής επιτροπής, που την κάλεσε στη σκηνή για να διαγωνισθεί. Κάποιος γνωστός της την είχε δηλώσει χωρίς η ίδια να το γνωρίζει. Ήταν καστανή, μεγαλομάτα, με χείλη λεπτά και καλογραμμένα, ύψος 1,68 και αδύνατη για τα μέτρα της εποχής.

Η «Βραδυνή» της 14ης Ιανουαρίου 1930 αναγράφει: «...φοράει ένα γαλάζιο πενουάρ με μια γουνίτσα λευκή στο λαιμό που κυματίζει αρμονικά, σύμφωνα με τις κινήσεις του φειδίσιου κορμού, που όλο μαζί είναι ένα ποίημα. Ηγεμονικό παράστημα, χάρις και αρμονία κινήσεων, βάδισμα μεγαλοπρεπές, ελαφρότης νεράιδας. Τα δυο υπογάλανα μάτια της σπινθηροβολούν ασυνήθιστα, δείχνουν ένα πάθος ακαθόριστο, μια μελαγχολική διάθεση, που είναι αποτέλεσμα υπερβολικής αισθηματικότητας.(...) Κι έπειτα τα λεπτότατα χείλη που υπομειδιούν διαρκώς, με μια ανείπωτη γλυκύτητα.(...) Λαιμός χυτός, χέρια λεπτά, μπράτσα τορνευτά, που λεπταίνουν όσο ανεβαίνουν και απολήγουν σε λεπτότατα δάκτυλα, όπως μια μελωδία που σβήνει. Και το φινάλε, τα μακριά υπόξανθα μαλλιά, που κυματίζουν πάνω στους ώμους».

Στις 6 Φεβρουαρίου 1930 η Αλίκη Διπλαράκου εκπροσώπησε τη χώρα μας στον διαγωνισμό ομορφιάς «Μις Ευρώπη», που έγινε στο Παρίσι και αναδείχθηκε η ομορφότερη γυναίκα της Ευρώπης για το 1930.

 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Στις 6 Φεβρουαρίου 1930 η Αλίκη Διπλαράκου εκπροσώπησε τη χώρα μας στον διαγωνισμό ομορφιάς «Μις Ευρώπη», που έγινε στο Παρίσι.

Η «Καθημερινή» παρουσιαζει την νίκη της στην έκδοσή της της επομένης ημέρας ως εξής: «…Ολόκληρος η ελληνική παροικία των Παρισίων πανηγυρίζει από της χθες τον ωραίον θρίαμβον της ελληνικής καλλονής. Η εκλογή της ελληνίδος υποψηφίας ως «Μις Ευρώπη» αποτελεί το θέμα όλων των συζητήσεων, ιδίως μεταξύ των καλλιτεχνικών κύκλων, οι οποίοι αποδίδουν εις την θριαμβευτικήν νίκην της «Μις Ευρώπη» την σημασίαν αισθητικού γεγονότος, συμβολίζοντος την επάνοδον της συγχρόνου τέχνης εις τα αιώνια και άφθαστα πρότυπα της αρχαίας ελληνικής παραδόσεως. Γενικώς τονίζεται ότι η χθεσινή νίκη της ωραίας Ελληνίδας αποτελεί δια την Ελλάδα, την ωραιοτέραν διαφήμισιν και πανηγυρικήν αναγνώρισιν της ελληνικής ευγενίας και συγχρόνως την λαπροτέραν εισαγωγήν εις τας προσεχείς εορτάς της Εθνικής εκατονταερτηρίδος...».

 

Και σε άλλο σημείο αναφέρει «…Η Αλίκη είναι ο τέλειος τύπος μιας θρυλικής θεάς. Η κορμοστασιά της είναι συγχρόνως αθλητική και χαρίεσσα. Είναι υψηλή με μακράν καστανήν κόμη, με καθαρόν μελαχροινόν χρώμα, με μάτια καστανόμαυρα… Αναμφισβήτως η εκλεγείσα «Μις Ευρώπη» είνε ο κλασικός Ελληνικός τύπος, και η νίκη της, της οποίας ήτο αξία, της επιδαψίλευσε τα ομόθυμα χειροκροτήματα και της ελλανοδίκου επιτροπής και όλων των παρισταμένων… Η νικήσασα εις τα Ευρωπαϊκά καλλιστεία Ελληνίς συνενώνει τας λαμπράς και σοβαράς εκείνας ωραιότητας αι οποίαι την κάμνουν ένα ζωντανόν άγαλμα ελθόν θα έλεγέ τις εις τον κόσμον δια να αναστήση τον αιώνα του Φειδίου… Η δις Διπλαράκου συνδυάζει μόρφωσιν, ευφυϊαν και ωραιότητα, προ πάντων θεσπεσίαν ωραιότητα».

Στο Ρίο Ντε Ζανέιρο, έλαβε μέρος στις 13 Οκτωβρίου 1930 στον διαγωνισμό για την ανάδειξη της «Μις Υφήλιος». Αναδείχθηκε δεύτερη μετά τη «Μις Βραζιλία» Γιολάντα Περέιρα. Στη συνέχεια, αφού δοκίμασε την τύχη της για λίγο στο θέατρο, πήγε  στις ΗΠΑ, όπου έδωσε διαλέξεις για τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Μιλούσε καλά  Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά. Eνας μύθος για το «αιώνιον ελληνικόν κάλλος» ήταν η Aλίκη Διπλαράκου.



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Πρωτοσέλιδο της Καθημερινής για την Α Διπλαράκου.


Τη δεκαετία του '30 έγινε και πάλι πρωτοσέλιδο.  Ενώ ήταν φιλοξενούμενη σε θαλαμηγό ενός εφοπλιστή, κατάφερε, ντυμένη άντρας, να πείσει έναν μοναχό και με τη βοήθειά του έπιασε για λίγο λιμάνι στην αθωνική πολιτεία,  ντυμένη ναύτης παραβίασε το άβατο του Αγίου Όρους για να γνωρίσει την απαγορευμένη για τις γυναίκες Αθωνική Πολιτεία.

Η Αλίκη Διπλαράκου παντρεύτηκε δύο φορές. Την πρώτη φορά στις 31 Οκτωβρίου 1932 με τον γάλλο αεροπόρο και επιχειρηματία Πολ - Λουίς Βεγιέρ, με τον οποίο απέκτησε ένα παιδί, τον Πολ Ανίκ (1933-1998). Και την  δεύτερη στις 15 Δεκεμβρίου 1945 με τον άγγλο σερ Τζον Ράσελ, απόγονο του 6ου Δούκα του Μπέντφορντ. Η ελληνίδα καλλονή, που έλαβε τον τίτλο της Λαίδης, απέκτησε μαζί του δύο παιδιά, την Τζορτζιάνα - Αλεξάνδρα (1947) και τον Αλεξάντερ Τσαρλς Τόμας (1950).

 

 Το 1930 κατά  Οκτώβριον ελήφθη επιστολή της εκλεγείσης «Μις Ελλάς»  δεσποινίδος Αλίκης έχουσα επί  λέξει ούτως :

  «Εν Νταβώς Ελβετίας κλπ.

  Σεβάσμιοι  Πατέρες,

Σας εξομολογούμαι  ολοψύχως το σφάλμα που διέπραξα  τον περασμένον Μάϊον εις την  Μονήν Βατοπαιδίου. Έφθασα εκεί  δια πλοίου του μνηστήρος μου κ.  Μωράν, και συνέπεσε να είναι  αγκυροβολημένα εκεί και τα θωρηκτά Λήμνος και Κιλκίς, οπότε  ο πονηρός μοι ενέβαλε την σκέψην  να ανέλθω εις την Μονήν καίτοι εγνώριζα, ότι απαγορεύετο.

 Και δανεισθείσα ναυτικήν στολήν  εισήλθον μετά του μνηστήρος μου  και περιήλθον εκκλησίας και άλλα μέρη ως ναύτης, χωρίς να με  γνωρίσει τινάς. Έκτοτε Πατέρες  μου έχασα την υγείαν μου και κατήντησα εδώ εις τα σανατόρια  της Ελβετίας δια την σωτηρίαν  μου, και δυστυχώς δεν βλέπω βελτίωσιν. Εγνώρισα όμως και το  πιστεύω ακράδαντα, ότι είναι  τιμωρία εκ μέρους της Παναγίας προς την οποίαν ησέβησα, δεν  έπρεπε εγώ μορφωμένη κοπέλα να  κάμω αυτό που έκαμα, και μετανοώ, τώρα, παρακαλώντας την Παναγία  μου να με συγχωρέσει.

 Παρακαλέσατε και σεις άγιοι  Πατέρες.

Προς τούτο, δεχθήτε δε  και 5.000 δραχμές, ίνα κάμετε  λειτουργίας και   παρακλήσεις δια την υγείαν

 μου.   

 Μετά πολλού σεβασμού ..............  κλπ.».

 

 


 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η Αλίκη Διπλαράκου νύφη.
 

Η Αλίκη Διπλαράκου έφυγε από τη ζωή στις 30 Οκτωβρίου 2002 σε ηλικία 90 ετών . Κηδεύτηκε στο Λονδίνο από τον Oρθόδοξο Kαθεδρικό Nαό της Aγίας Σοφίας ως Λαίδη Aλις Pάσελ.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

«ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΜΑΡΤΥΡΙΑ», τευχ. 38-39,

 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1990, σ. 59.   

ΑΡΧΙΜ. ΓΑΒΡΙΗΛ ΔΙΟΝΥΣΙΑΤΗ (+), ΤΟ ΑΒΑΤΟΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ, «ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ

 ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΜΑΡΤΥΡΙΑ», τευχ. 38-39, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1990, σ. 59.                

 

 
 

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΠΑΓΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ

Στο βιβλίο της της Ιζαμπέλλας Παλάσκα αναφέρεται μια άγνωστη και εκπληκτική εξιστόρηση προσπάθειας του Θ Πάγκαλου να δει τον Μουσολίνι, ο ο...