Δευτέρα, 27 Ιουλίου 2015

ΛΙΤΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ

Ο Σπ Μαρκεζίνης στο βιβλίο του ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ αναφέρει:


«…διδάγματα της προγονικής σοφίας, ότι παντού και πάντοτε και εις όλα, οι άρχοντες οφείλουν να δίδουν το παράδειγμα και μόνον τότε να καλούν τους πολίτας να ακολουθούν. Ακριβώς δηλαδή το αντίθετον από ότι καθιερώθη πλέον εις την νεοτέραν Ελλάδα, την μεταπολεμικήν ιδίως, με τας όχι σπανίας και όχι βραχείας περιόδους απαραδέκτου πλέον προκλήσεως, κατά τας οποίας οι άρχοντες ευλογούν τα γένια των υποκριτικώς καλύπτοντες την ευτελήν ιδιοτέλειαν και στρέφουν αυστηρόν το πρόσωπον προς τους υπηκόους…».






ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: Ο Σπ. Μαρκεζίνης (χαιρετά με το καπέλο) με τον Θ. Καψάλη (δεύτερος από πάνω) πάνε ταξίδι όπως όλος ο κόσμος. 



Κουβέντες τόσο επίκαιρες ακόμα και σήμερα, ο παρεξηγημένος αυτός πολιτικός, κατά γενική ομολογία και ιδιαίτερα του Παπάγου χαρακτηρίστηκε ως «ο εξυπνότερος Έλλην». Και φυσικά έκανε εκπληκτικά πράγματα για το καλό της πατρίδας, που όμως δεν είναι της παρούσης.

Θα σταθώ μόνο σε ένα ζήτημα τεράστιο για την λιτότητα του  κράτους που όλοι προαναγγέλουν και κανείς δεν ακουμπά. Την χρήση κρατικών αυτοκινήτων.

Ο Σπ Μαρκεζίνης ήταν κατηγορηματικός : «Ουδέποτε χρησιμοποίησα κρατικόν αυτοκίνητον» σαν υπουργός άνευ χαροφυλακίου στην κυβέρνηση Θ Σοφούλη και σαν υπουργός Συντονισμού στην κυβέρνηση Αλ Παπάγου, λέει: «Εχρησιμοποίουν την ιδιόκτητον Lincoln».


Σε μια συνομιλία του με τον Αλ Διομήδη για το θέμα των αυτοκινήτων έλαβε την πιο κάτω απάντηση: «Ενόμιζα αγαπητέ μου, ότι ήμουν ο μόνος ο οποίος δεν εχρησιμοποίουν κρατικόν αυτοκίνητον. Βλέπω τώρα ότι είμεθα δύο».





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Μια άλλη λογική.



Όταν ορίστηκε από τον Γ Παπαδόπουλο πρωθυπουργός για να γίνουν δημοκρατικές εκλογές, του διέθεσαν αυτοκίνητο για τον ίδιο αλλά και άλλο για την γυναίκα του, το δεύτερο αυτοκίνητο «το απεποιήθην αμέσως», το δε δικό του χρησιμοποιούσε μόνον για λόγους ασφαλείας μεταξύ του σπιτιού του και του γραφείου του. Την πρώτη δε ημέρα τους κοψοχόλιασε διότι πήγε με την γυναίκα του στην Αγία Βαρβάρα στο Αιγάλεω «εφαρμόζοντες οικογενειακήν αρχήν από Θεού άρχεσθαι».


Σε όλα τα επίσημα ταξίδια στο εξωτερικό χρησιμοποιούσε κοινά μέσα συγκοινωνίας, χωρίς ακολουθία εκτός των αναγκαίων υπηρεσιακών και αν ακολουθούσαν και δημοσιογράφοι γινόταν με έξοδα των εφημερίδων τους.

Από την εποχή που ήταν υπουργός Συντονισμού (Φθινόπωρο 1952 μέχρι Άνοιξη 1954) εισηγήθηκε περιορισμό των κρατικών αυτοκινήτων, ο οποίος με αυστηρότητα εφαρμόστηκε από τον Στρατηγό Καρανζένη, το εφάρμοσε με τον πιο κάτω τρόπο.






ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Τεθωρακισμένη BMW υπουργού αξίας 750.000 Ευρώ.



Ορισθεί τριμελής εξ υπουργών επιτροπή υπό την προεδρία του κ Λάμπρου Ευταξία που εφάρμοζε δύο κανόνες.

Α. Ένα γενικό για όλα τα διατηρούμενα κρατικά αυτοκίνητα.
Β. Ένα ειδικό για εκείνους που θα σταματούσαν να κάνουν χρήση κρατικού αυτοκινήτου.

Οι κατοχικές κυβερνήσεις είχαν καθιερώσει την χρήση κρατικού αυτοκινήτου σε όλους τους πρώην διατελέσαντες  πρωθυπουργούς και τους αντιπροέδρους και σε άλλα ονομαστικά πρόσωπα.
Σχετικός πίνακας παραδόθηκε στον Σπ Μαρκεζίνη και αποφάσισε να καταργήσει την χρήση σε όλους πλην τους πρώην πρωθυπουργούς για να μη γίνουν παρεξηγήσεις.

Τι σημαίνει όμως για το κράτος η χρήση ενός αυτοκινήτου (συνήθως η χρήση του ήταν 25 χρόνια);

1.      Ασφάλιση.  
2.      Γκαράζ.
3.      Καύσιμα.
4.      Οδηγό.
5.      Συνοδεία αστυνομικού/ών.
6.      Συντήρηση.
7.      Ανταλλακτικά.
8.      Απώλεια φορολογίας, δασμών και τελών κυκλοφορίας από το ιδιωτικό αυτοκίνητο που θα χρησιμοποιούσε αν δεν υπήρχε η χρήση του δημόσιου αυτοκινήτου.
9.      Τα δημόσια αυτοκίνητα είναι συνήθως μεγάλου κυβισμού με ότι συνεπάγεται αυτό.







ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Δωρεάν αυτοκίνητα στους βουλευτές, τα θέλουν όλοι (πλην εξαιρέσεων) και μεγάλου κυβισμού.



Ανάλογο πίνακα για τα δημόσια αυτοκίνητα ζήτησε και όταν ήταν πρωθυπουργός από τον υπουργό προεδρίας κ Αγαθαγγέλου με στόχο την κατάργηση, πλην των πρώην πρωθυπουργών και η  αντικατάσταση με μικράς ιπποδύναμης Volkswagen, Fiat κλπ

Αυτές οι αποφάσεις είχαν σαν αποτέλεσμα να τον επισκεφθεί ο πρωθυπουργός των αποστατών Στ Στεφανόπουλος στο σπίτι του και να συζητήσουν επί δύο ώρες, μάλιστα του έστειλε και επιστολή με παράπονα και επιφυλάξεις στις 10/11/1973 επτά ημέρες δηλαδή πριν εκδηλωθούν τα γεγονότα του Πολυτεχνείου. Του έγραφε μεταξύ των άλλων:

«…Ο σχετικός νόμος είναι πολύ παλαιός (30 ετών τουλάχιστον δηλαδή στην περίοδο της κατοχής)… όταν ρυθμιστεί το θέμα ειδοποιήσατέ με δια να συνεννοηθώ με τον Νέζερ δια τα περαιτέρω και ιδίως δια τον σωφέρ μου…», ο Στεφανόπουλος θέλει να αποφύγει ένα λαϊκό Volkswagen και επισημαίνει «…υπάρχουν αυτοκίνητα εξ ίσου φτηνά εις καύσιμα, αλλά πολύ πλέον ευπρόσωπα από τα Volkswagen, όπως  τα Taunus, τα Opel, τα Ford (μικρό μέγεθος). Ως γνωστόν τα Volkswagen προορίζονται δια τους εργάτας, ώστε να καθίσταται δυσχερής η είσοδος και έξοδος  ιδίως δια ηλικιωμένους….».

Μετά το Πολυτεχνείο και την ανατροπή της κυβέρνησης Σπ Μαρκεζίνη η απόφαση, μη χρησιμοποιήσεως δημοσίων αυτοκινήτων «ελησμονήθη» στην συνέχεια επί μεταπολιτευτικής δημοκρατίας ας μη τα συζητάμε πως εξελίχτηκε αυτή η χρήση.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η τρίτη κατά σειράν κυβέρνηση που στηρίχτηκε στους αποστάτες που αποσκίρτησαν από την Ενωση Κέντρου. Ο πρωθυπουργός Στέφανος Στεφανόπουλος.




ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ




ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ 1972-1974 του Σπ Β Μαρκεζίνη ΑΘΗΝΑ 1979




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου