Τρίτη, 26 Μαΐου 2015

ΛΑΟ ΤΣΕ ΑΝΘΟΛΟΓΗΣΗ


Κάποτε ένας γεροντάκος στην αρχαία Κίνα, στεκόταν μπροστά σε ένα φύλακα περάσματος στην επαρχία Χε Ναν και του έλεγε τις σκέψεις του για την ζωή, καθώς και το τι σκόπευε να κάνει στο μέλλον.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο Λάο Τσε. " Ένα ταξίδι χιλίων χιλιομέτρων αρχίζει με ένα βήμα.".  





Ο φύλακες του είπε: «Εφόσον πρόκειται να κρυφτείτε από την κοινωνία να μου γράψετε ένα βιβλίο». Κι έτσι ο γεροντάκος έγραψε «Το κλασικό Βιβλίο του Τάο (Οδός) και το κλασικό Βιβλίο της Τε (αρετής), δηλαδή το «Τάο Τε Κιν» ή αλλιώς «Λάο Τζε» (Σεβάσμιος Γέροντας).

                                   

 

«Η ανώτατη καλωσύνη είναι σαν το νερό. Το νερό είναι το καλό στο να ωφελεί τα μυριάδες όντα και δεν φιλονικεί…» (κεφ 8)

«Όταν η αντιληπτική σου ικανότητα φτάνει παντού, μπορείς να είσαι χωρίς γνώση» (κεφ 9)

Αυτό θυμίζει πολύ το «Εν οίδα ότι ουδέν οίδα» των Ελλήνων.

 

 




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : "Το να σ' αγαπάει κάποιος βαθιά σου δίνει δύναμη. Το να αγαπάς κάποιον βαθιά σου δίνει θάρρος.".


 

«Η δόξα και η καταισχύνη είναι σαν έκπληξη που σε συνταράζει, σαν να θεωρείς βαριά αρρώστια πολύτιμη σαν το σώμα σου το ίδιο». (κεφ 13)

«Τα λίγα λόγια είναι φυσικά» (κεφ 23)

Θα το λέγαμε :

«Ουκ εν τω πολύ το ευ» ή

«Τα πολλά λόγια είναι φτώχια». Ή το βυζαντινό «μη εν πολλοίς ολίγα λέγε, αλλ εν ολίγοις πολλά».

 

 
 
 



ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ:  «Μη στενοχωριέσαι, άφησε τα πράγματα να πάνε μόνα τους. Οι ηλίθιοι και οι κακοί θα νικηθούν στο τέλος.».
 

 «Η βαρύτητα είναι η ρίζα της ελαφρότητας, η ηρεμία είναι ο άρχοντας της δραστηριότητας». (κεφ 26)

«Εκείνος που πεθαίνει αλλά δεν εξαφανίζεται είναι μακρόβιος». (κεφ 23)

 

Πόσο θυμίζει το Αγιορείτικο: «Αν πεθάνεις πριν πεθάνεις, δεν θα πεθάνεις όταν πεθάνεις».

 

 

 

«…Το πολύτιμο έχει το ευτελές για ρίζα, το υψηλό έχει το χαμηλό για θεμέλιο». (κεφ 39)

Πόσο κοντά είναι στο Ευαγγελικό «…όστις δε υψώσει εαυτόν ταπεινωθήσεται, και όστις ταπεινώσει εαυτόν υψωθήσεται». (κατά Ματθαίον κγ 12)

 

 

 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : «Ο κυρίαρχος των ανθρώπων είναι ισχυρός, ο κύριος του εαυτού του είναι πανίσχυρος.».

 

«Τη διδασκαλία χωρίς λόγια, το κέρδος της μη δράσης, ελάχιστοι στον κόσμο καταφέρνουν». (κεφ 43)

 

 

 

«…το να γνωρίζεις την επάρκεια της επάρκειας είναι η αέναη επάρκεια» (κεφ 46)

Κάτι δηλαδή σαν το:

«Άνθρωπος ουκ επ άρτω μόνον ζήσεται». «μη θησαυρίζεται υμίν θησαυρούς επί της γης».

 

«Ο Μεγάλος Δρόμος (Τάο) είναι απόλυτα ομαλός, αλλά στους ανθρώπους αρέσουν τα μονοπάτια». (κεφ 53)

Αυτό θυμίζει την μυθολογική επιλογή δρόμου από τον Ηρακλή μεταξύ της ευρείας οδού του κακού και τον δύσκολο δρόμο της αρετής.

Αλλά και το Ευαγγελικό «Εισέλθετε δια της στενής πύλης, ότι πλατεία η πύλη και ευρύχωρος η οδός η απάγουσα εις την απώλειαν, και πολλοί, εισίν οι εισερχόμενοι δι αυτής» (Ματθ ζ13)

Και οι λατίνοι μιλούν για «via dolorosa» (ο δρόμος της θλίψης).

 

 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : «Όποιος νικά τους άλλους είναι δυνατός. Όποιος νικά τον εαυτό του είναι ισχυρός. Κι όποιος ξέρει ότι όταν πεθάνει δεν θα καταστραφεί, είναι αιώνιος.».

 

«Η συμφορά είναι εκείνο στο οποίο στηρίζεται η ευτυχία, η ευτυχία είναι εκείνο στο οποίο ακουμπά η συμφορά. Ποιος γνωρίζει το ακρώτατο αυτής της κατάστασης ; Αυτή είναι χωρίς κανόνα». (κεφ 58)

 

 

 

«Όταν συγκεντρώσεις πλήθος αρετών τότε τίποτε δε θα υπάρξει που δε θα υπερνικήσεις». (κεφ 59)

 

Η βυζαντινή έκφραση «άρχεσθαι μαθών άρχειν επιστήσει» (αν μάθεις να κυβερνιέσαι θα μάθεις να κυβερνάς).

Η λατινική φράση «honor virtutis praemium»  (η τιμή είναι βραβείο της αρετής) και «gaudet tentamine virtus» (η αρετή νοιώθει αγαλλίαση στην δοκιμασία) αποδίδουν το ίδιο νόημα.

 


 

 
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : "Ο Σοφός είναι ειλικρινής, αλλά όχι σκληρός,
μιλά την αλήθεια, αλλά δεν πληγώνει.
Ακτινοβολεί, αλλά δεν θαμπώνει.".



 

«Να σχεδιάσεις πως θα αντιμετωπίσεις το δύσκολο στα εύκολα του, να διενεργείς το μεγάλο έργο στις λεπτομέρειές του». (κεφ 63)

 

 

«Έχω τρεις θησαυρούς, τους διατηρώ κρατώντας τους σφιχτά. Τον πρώτο λένα έλεος, το δεύτερο το λένε φειδωλότητα, τον τρίτο λένε δεν τολμάς να γίνεις πρώτος στον κόσμο». (κεφ 67)

 

 




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : "Αλλοίμονο σ'εκείνον που αξίζει καλύτερη τύχη και περιμένει να τη λάβει από άνθρωπο,που δεν την αξίζει.".



 

«Όταν ο λαός δε φοβάται την ισχύ της εξουσίας, τότε επελαύνει η μεγάλη ισχύς του άναρχου όχλου». (κεφ 72)

 

 

«…ο σοφός γνωρίζει τον εαυτό του αλλά δεν επιδεικνύει τον εαυτό του, αγαπά τον ευατό του αλλά δεν αποδίδει τιμές στον εαυτό του». (κεφ 72)

 

 

«Κάτω από τον ουρανό τίποτα δεν είναι πιο μαλακό από το νερό, αλλά από εκείνα που χτυπούν το σκληρό και το ισχυρό τίποτα δεν μπορεί να το νικήσει, διότι αυτά με κανένα τρόπο δεν μπορούν να το αλλάξουν». (κεφ 78)

 

 

«Το Τάο (δρόμος) του Ουρανού είναι χωρίς συγγενείς, πάντα είναι με τους καλούς ανθρώπους». (κεφ 79)

 
 

 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : "Η φύση χρησιμοποιεί τις μορφές και ύστερα τις απορρίπτει.

Ο Σοφός εργάζεται με τους ανθρώπους κ έπειτα τους εγκαταλείπει.

Είναι λοιπόν άστοργος;".


 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΙΕΡΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ τεύχος 92 23/12/2000 ανάλυση του Απ Κατσιμίτση (μελετητή της κινέζικης γραμματείας).

 

ΑΡΧΑΙΕΣ, ΒΥΖΑΝΤΙΝΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ του Γερ Αν Μαρκαντωνάτου εκδόσεις ΒΗΜΑ

 

ΛΑΤΙΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ του Γερ Αν Μαρκαντωνάτου εκδόσεις ΒΗΜΑ.

 

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΙ ΟΡΟΙ του Γερ Αν Μαρκαντωνάτου εκδόσεις ΒΗΜΑ

 

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ του Χρ Ι εκδόσεις ΒΗΜΑ

ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ εκδόσεις ΖΩΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου