Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2013

ΤΟ ΥΔΡΟΠΛΑΝΟ ΤΟΥ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ




            Κατά τους Βαλκανικούς πολέμους χρησιμοποιήθηκε το αεροπλάνο,  ένας από τους πρωτοπόρους της Ελληνικής αεροπορίας ήταν ο Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης (ο οποίος χάθηκε το 1918 σε μια διαδρομή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα στην περιοχή του Ολύμπου), μετά τις νίκες του ναυτικού μας στις ναυμαχίες του Α Βαλκανικού πολέμου ο Μωραϊτίνης  έπρεπε να μεταφέρει τον Ναύαρχο Κουντουριώτη με υδροπλάνο  από τον θαλασσινό αερολιμένα του Φαλήρου στην Ύδρα .




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης


            Ενώ πετούσαν πάνω από την Αίγινα ο Μωραϊτίνης  με επιβάτη τον Κουντουριώτη, ο κινητήρας του υδροπλάνου έπαθε μια μικροβλάβη και άρχισε να μη λειτουργεί κανονικά.  Ο πιλότος θεώρησε χρέος του να ειδοποιήσει τον ναύαρχο, μ ένα είδος τηλεφώνου που υπήρχε στο υδροπλάνο .
«Κύριε Ναύαρχε, το μοτέρ χάλασε, δεν δουλεύει καλά..»
«Ε, και τι μου το λες;».

            Παρά την βλάβη ο πρωτοπόρος αυτός πιλότος οδήγησε το υδροπλάνο στην Ύδρα. Ο Κουντουριώτης τόσο λίγο φοβήθηκε, ώστε κάθε φορά που χρειαζόταν βιαστικά να πάει στην Ύδρα δεν έπαιρνε το πλοίο «Υδράκι» αλλά ζητούσε πάντα να του στείλουν το υδροπλάνο του στόλου.

            Ο  Πλωτάρχης Αριστείδης Μωραϊτίνης δεν έπαυε να λέει :
«Ο πιο άφοβος Έλληνας που έχω γνωρίσει στην ζωή μου είναι ο Κουντουριώτης».




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το αεροσκάφος Farman MF.7 των Μουτούση, Μωραϊτίνη ρυμουλκείται από το Βέλος, μετά την επιτυχή αποστολή του στα Δαρδανέλια.



ΠΛΩΤΑΡΧΗΣ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗΣ ΜΩΡΑΙΤΙΝΗΣ (1891-1918) υπήρξε αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού και πρωτοπόρος της Ελληνικής Αεροπορίας. Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών πολέμων (1912-1913) πραγματοποίησε μαζί με τον Μιχαήλ  Μουτούση την πρώτη στην παγκόσμια ιστορία αποστολή ναυτικής συνεργασίας, ενώ κατά τον Α ΠΠ διακρίθηκε ως διοικητής και ΑΣΣΟΣ της Ναυτικής Αεροπορικής Υπηρεσίας με συνολικά εννέα βεβαιωμένες  καταρρίψεις.

Στις 24/2 (5/3 νέου ημερολογίου) ο Σημαιοφόρος Αριστείδης Μωραϊτίνης ως παρατηρητή και ο Υπολοχαγός Μιχαήλ Μουτούσης ως χειριστής, διατάχθηκαν από τον διοικητή της ναυτικής βάσης Μούδρου να επιχειρήσουν, με υδροπλάνο τύπου Maurica Farman MF 7, αποστολή αναγνώρισης του τουρκικού στόλου που μετά την Ναυμαχία της Έλλης είχε αποσυρθεί στα Δαρδανέλια. Η αποστολή πραγματοποιήθηκε με επιτυχία καθώς ο εχθρικός στόλος εντοπίστηκε στη θέση Ναγαρά και ερρίφθησαν τέσσερις βόμβες κατά των τουρκικών εγκαταστάσεων. Η συγκεκριμένη αποστολή θεωρείται ως πρώτη στην ιστορία αεροπορική αποστολή ναυτικής συνεργασίας και είχε ευρεία απήχηση στο τύπο της εποχής, ελληνικό και διεθνή.




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το κατατεθέν από τον Αριστείδη Μωραϊτίνη σχεδιάγραμμα αναγνώρισης του τουρκικού στόλου στο αγκυροβόλιο του Ναγαρά.
ΦΩΤΟ: Φωτογραφικό Αρχείο Μουσείου Ιστορίας της Πολεμικής Αεροπορίας.




Το 1914 ο Μωραϊτίνης μαζί με τον αεροπόρο Δημήτριο Καμπέρο  ανέλαβαν πρωτοβουλία για την δημιουργία σχολής ναυτικής αεροπορίας. Το επόμενο έτος ιδρύθηκε το πρώτο εργοστάσιο αεροσκαφών.

Όταν η Ελλάδα εισήλθε επίσημα στον Α ΠΠ   στον πλευρό της Ανταντ  τον Ιούνιο του 1917, ο Μωραϊτίνης τοποθετήθηκε στον τομέα  Βορείου Αιγαίου, όπου πετούσε μαχητικά αεροσκάφη Sopwith Camel  υπό βρετανική   διοίκηση, ενώ ο ίδιος τελούσε διοικητής των ελληνικών μοιρών της Ναυτικής Αεροπορικής Υπηρεσίας. Σε αποστολή στις 20/1/1918, κατά τον βομβαρδισμό του θωρηκτού Γκαμπέν  (Goeben), και ενώ συνόδευε δύο βρετανικά βομβαρδιστικά, δέχτηκε ξαφνική επίθεση από δέκα εχθρικά μαχητικά. Ο Μωραϊτίνης με επικινδύνους ελιγμούς κατάφερε να εκδιώξει το επιτιθέμενο σμήνος ενώ κατέρριψε τρία αεροσκάφη. Για αυτή την επιτυχία, η κυβέρνηση της Μεγάλης Βρετανίας τον τίμησε με το μετάλλιο του Τάγματος Διακεκριμένης Υπηρεσίας (Distinguished Service Order).




ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ναύαρχος Π  Κουντουριώτης.


Κατά τη λήξη του Πολέμου ο Μωραϊτίνης είχε συνολικά εννέα καταρρίψεις. Στις 22/12/1918 και ενώ πετούσε από την Θεσσαλονίκη  στην Αθήνα  , το αεροσκάφος  του συνετρίβη εξαιτίας σφοδρών καιρικών συνθηκών στην περιοχή του Ολύμπου. 





ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ 1912 – 1913 του Σπ Μελά εκδόσεις ΤΟ ΒΗΜΑ βιβλιοθήκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου